Mozsár Műhely Blog

Mozsár Műhely Blog

„Hangszíneket, ritmusokat keresek”

Interjú Nyitrai László zeneszerzővel, a Beszélő levelek zenei vezetőjével

2017. december 04. - Mozsár Műhely Blogja

Változatos mindennapok: komponál, próbákra jár és egyszerre három bemutatóra készül – ő Nyitrai László, akivel a Mozsár Műhely közönsége rendszeresen találkozhat a Beszélő levelek előadásain, hiszen amellett, hogy az általa összeállított zenei betétek színesítik a programot, ő maga is gyakran színpadra lép az eseményen. A zeneszerző a pörgős hétköznapokról, színházi munkáiról, valamint az alkotói folyamatról mesélt a Mozsár Műhely blognak.

nyitrai_laszlo1.jpg

Nyitrai László, a Beszélő Levelek zenei vezetője. Fotó: Kállai-Tóth Anett

Ki vagy mi terelt téged a zenei, illetve színházi pályára?

Azt hiszem, nem volt konkrét ember, aki erre noszogatott volna. Gyerekkoromban hegedültem, és elkezdtem magamnak kis darabokat írni. Később pedig zongorán adtam ki magamból az aktuális érzelmi viharaimat… Mondjuk ennek nem örültek a szomszédok. Szerettem színházba járni, magam is írtam kis musicaleket; foglalkoztatott, hogy hogy lehet egy-egy szituációt zenében megjeleníteni. Általában minden zeneművem mögött állt egy történet, ami segített kialakítani a zenei forma alapját. Szóval azt hiszem, ez belső késztetés.

Zeneszerzőként nincs két egyforma napod, egyszerre több tevékenységben is részt veszel. Min dolgozol jelenleg?

Igazad van! Lehet, hogy tényleg minden napom más. Nekem ez sokszor nem tűnik fel. Minden reggel megiszom a kávét, kiviszem sétálni a macskát, elolvasom a híreket és nekiállok felgöngyölíteni dolgokat.

Most Kaposváron próbálom fiatal színészekkel és Gulyás Annával Olt Tamás egyik darabját, ami egy fiatalokból álló zenekarról szól. Közben készülök a nyíregyházi Chicago előadás próbáira, és lassan-lassan írom Máthé Zsolttal és Deres Péterrel a Tanár Úr Kérem új változatát, amit Karinthy Marci kért. A Centrál Színházban bemutatjuk a Persona című darabot, igaz ezzel már nincs dolgom. Rendületlenül megy a Szomjas férfiak sört isznak helyettem című darab az E-mancik Színházi Manufaktúra előadásában - velük is ötletelünk új dolgokon - és természetesen mindig azon jár az eszem, hogy a Beszélő levelekbe milyen zenék kerüljenek!

A Beszélő levelek előadássorozat állandó zenei vezetője vagy. Ebben a szerepkörben mi a feladatod, és hogyan készülsz egy-egy előadásra?

Egyszerre vagyok zenei szerkesztő és zeneszerző is. Ez az est gyakorlatilag egy dokumentum színház. Jót tesz az előadásnak, ha időnként zenével pihentetjük a szavak özönét. Ha meglátom a lehetőséget egy levélben, akkor például írok kísérőzenét a levélfelolvasás alá, vagy volt már rá példa, hogy megzenésítettem a levelet, ez történt egy koreai hercegnő levelével is.

A fellépő színészek közt hála istennek sok barátom van, akik hajlandóak tőlem dalt énekelni. Ilyenkor levelezésről, üzenetről szóló verset keresünk, és ha lehet, írok hozzá a színésznek egy számot. Másrészt arra gondoltam, ha már különleges leveleket hallunk, legyen nem mindennapi a zenei világ is. Megpróbálok érdekes hangszereket bemutatni, amiket esetleg nem mindenhol láthat-hallhat az ember. A fellépő zenészek felé pedig az a kérésem, hogy valamiféle zenei üzenetet keressünk, olyan kompozíciót, ami kifejezetten az est profiljába vág, vagy a felolvasandó levelekhez kapcsolható hangulatban, tartalomban. Szívesen improvizáló zenészektől azt szoktam kérni például, hogy játsszanak el a Madárka, madárka, csácsogó madárka, vidd el a levelem… kezdetű népdallal illetve Puccini Levéláriájával. Érdekes hallani, hogy mennyire mást hoznak ki belőlük az előadók.

Az előadás forgatókönyvét olvasva oda szoktam kijelölni a zenék helyét, ahol vagy tartalmi kapcsolódás van, vagy magam is elfáradok a levélözön befogadásában.

Hogyan zajlik nálad az alkotói folyamat, milyen fázisokon keresztül jön létre az elkészült mű? 

Ha szöveges a mű, akkor a szöveget kezdem el ízlelgetni: a ritmusát, az erővonalait, a hangulatát, azt, hogy számomra mit jelent az a dolog, amiről szól. Amíg nem érzem meg, hogy én hogyan érezném magamat egy adott szituációban, nem tudok mit kezdeni vele.

Egy idő után elkezdi megadni magát az alapanyag. Ha hangszeres a darab, akkor hangszíneket, ritmusokat keresek a fejemben. Általában nem jut eszembe semmi, nem lehet erőlködve csinálni. Hagyom, hadd járjon rajta az agyam, addig mást csinálok, és egyszer csak beindul valami ötlet. Ezt aztán vagy papírra, vagy telefonra gyorsan feljátszom, dúdolom, bemondom.

Mivel általában viszonylag rövid határidőre dolgozom, szoktam magamnak időkorlátot adni, hogy hány nap alatt jusson eszembe valami. Amikor letelt az idő, valami kiadja magát. Azzal kezdek el dolgozni. A többi már főleg tervezés, nem hangulat kérdése. Nem azért írok mondjuk szomorú zenét, mert valóban szomorú vagyok.

nyitrai_laszlo.jpg

Nyitrai László a Beszélő Levelek egyik előadásán. Fotó: Kállai-Tóth Anett

A munkád során speciális hangszereket vagy effekteket is használsz, például állathangokat az Egyenlőség című darabhoz. Milyen más speciális hangszereket vagy hangeffekteket alkalmazol?

A színházi darabok miatt kezdtem el természeti vagy civilizációs zajokat használni hangszerként és keverni azokat valódi hangszerekkel. Sőt, ezeket zajként használni. Az, hogy mit alkalmazok, mindig szituációfüggő. Használtam már Kádár János ünnepi beszédét cirkuszi zenéhez és csináltam duót skót dudára és pingponglabda-pattogásra.

Mire vagy a legbüszkébb az eddigi munkáid közül?

Mindegyik művem szeretem. Nincs abszolút kedvenc.

Kik a példaképeid, kik inspirálnak téged?

Én alapból a színesen hangszerelt, ritmikus, dallamos zenéket szeretem. Viszonylag sok orosz kultúrkörhöz tartozó klasszikust hallgatok, vagy Ravelt, Debussyt. Nagyon szeretem John Williams és John Powell filmzenéit és számomra sokat jelentenek Andrew Lloyd Webber zenéi. Általában, ha megfog egy zene, akkor igyekszem elemezve is végighallgatni, gondolkodni róla, a megoldásairól - legyen ez Lady Gaga vagy a bevehetetlen Bach.

Milyen további terveid vannak? 

Szövegíró barátaimmal vannak darabötleteink, remélem, nekifogunk a megvalósításuknak. Egyelőre azonban szeretnék túl lenni ezen a 3 bemutatón, mert nagyon sűrűn egymás után vannak. :)

Decemberben két helyszínen is láthatja a közönség a Mozsár Műhely Beszélő levelek című előadását. Mivel készülsz ezekre az alkalmakra?

Két hangszeres művészt nyertem meg előadónak: december 9-én a Mozsár Műhelyben Sas Andrással, december 16-án a Várkert Bazárban pedig Szőke Szabolccsal találkozhatnak a nézők. Legyen meglepetés, hogy mit és min játszanak!

 

Seffer Manuéla

Pillants bele Te is a hírességek leveleibe!

A Beszélő Levelek előadásaira online is megvásárolhatod a jegyed!

Érdekel!

A bejegyzés trackback címe:

https://mozsarmuhely.blog.hu/api/trackback/id/tr4513429583

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása